KOSTNÍ METASTÁZY.

Buňky karcinomu prostaty se mohou šířit do kostí, nejčastěji do páteře. Růst metastáz v páteři může způsobit kompresi (útlak) míchy. Je to sice vzácná, ale o to mimořádnější situace, protože může vést k ochrnutí dolních končetin. Hlavními znaky komprese míchy jsou:

• bolest zad/páteře, která se liší od své obvyklé bolesti,

• nová bolest zad/páteře, která se zhoršuje a nereaguje na léky proti bolesti,

• brnění v zádech, postupující do nohou nebo rukou,

• bolest v páteři, která se mění se změnou polohy,

• necitlivost dolních končetin,

• ztuhlost nebo tíže v nohou, kvůli které můžete ztratit rovnováhu,

• bolest nohou či paží nebo

• slabost nohou či paží.

Pokud si myslíte, že u Vás mohlo dojít k útlaku míchy, ihned kontaktujte svého lékaře.

Kosti s lokalizovanou metastázou jsou náchylnější ke zlomeninám. Pokud existuje riziko zlomenin, lékař může doporučit léky na zpevnění kostní hmoty. Nejběžnější léčiva jsou bisfosfonáty a denosumab.

Bisfosfonáty jsou podávány infúzní léčbou každé 4 týdny. Denosumab se podává podkožně každé 4 týdny.

Léčiva zvyšují hustotu kostní hmoty, mohou zmírnit bolesti a zabránit zlomeninám.

Jestliže jsou kostní metastázy symptomatické v průběhu hormonální léčby, k prevenci zlomenin lze doplnit radioterapii.

K udržení zdravých kostí můžete pravidelně cvičit, udržovat si zdravou hmotnost, přestat kouřit a střídmě pít alkohol.

Riziko kostních komplikací se zvyšuje s věkem. K prevenci komplikací vznikajících v důsledku kostních metastáz lze užívat doplňky stravy, jako je vápník nebo vitamín D3.

Pro pacienty Urologie Vršovice nabízí Lékárna Vršovice bezplatnou službu lékového poradenství. Určena je všem pacientům, kteří potřebují konzultovat užívání většího množství léků a jejich interakce mezi sebou.​ Objednání a podrobné informace o poradně zde