OČKOVÁNÍ PROTI HPV.

• Kondylomata (anogenitální bradavice, condyloma accuminatum, fíčky) jsou výrůstky či bradavice způsobené virem HPV (lidský papillomavirus). Vyskytují se zejména v oblasti intimních partií a jsou nejčastější sexuálně přenosnou nemocí. Mohou být samostatné i mnohočetné. Inkubační doba onemocnění je od 3 týdnů do 8 měsíců. Přes intenzivní léčbu jsou kondylomata onemocněním, které se velmi často opakuje.

• V současné době nemáme v ČR systém časného vyhledávání počátečních stádií tohoto onemocnění u mužů. Očkováním se chráníte proti rozvoji tohoto onemocnění. Po očkování nejste rizikový pro partnerku/partnera, u které/ho by získaná infekce HPV mohla vést k rozvoji přednádorových stavů nebo rakoviny samotné na děložním čípku, hrtanu nebo análním otvoru, genitálním bradavicím nebo dalším HPV onemocněním.

OČKOVÁNÍ

• Očkování proti HPV provádíme u mužů nad 18 roků věku, používáme vakcínu Gardasil 9U žen provádí očkování proti HPV gynekolog.

• Vakcínu podáváme podle třídávkového schématu (0, 2, 6 měsíců) do ramene. Druhou dávku podáváme dva měsíce po první dávce, třetí dávku podáváme šest měsíců po první dávce. Všechny tři dávky mají být podány v průběhu 12 měsíců.

• Očkování provádíme podáním 0,5 ml dávky vakcíny do svalu paže pacienta. Po očkování pacient vyčká 30 minut v čekárně pro vyhodnocení možných vedlejších účinků.

• V době očkování nesmí být muž akutní horečnaté onemocnění, 2–3 dny po očkování nedoporučujeme zvýšenou fyzickou zátěž, návštěvu sauny, solária ani větší konzumaci alkoholických nápojů. V době očkování není vhodné užívat antibiotika. Po horečnatém onemocnění (např. COVID) podáváme vakcínu s odstupem nejméně 3 týdnů. Konečné rozhodnutí o vhodnosti očkování je na lékaři.

• Vedlejší účinky očkování proti HPV nejsou časté. Nejčastější jsou lokální reakce v místě vpichu jako je zarudnutí, otok či bolestivost a také přechodná bolest hlavy.

Očkování proti HPV není u dospělých mužů hrazeno ze zdravotního pojištění. Cena jedné dávky vakcíny je 3 555 Kč. Platba je možná v recepci platební kartou nebo v hotovosti.

​na urologické vyšetření a konzultaci výkonu: očkování proti papilomavirům