CYSTOSKOPIE.

• Cystoskopie je vyšetřovací metoda, která lékaři umožní prohlédnout vnitřní povrch dutiny močového měchýře a močové trubice. K vyšetření se používá přístroj zvaný cystoskop. Cystoskop je optický přístroj, který se skládá z ohebného nebo rovného tubusu, zdroje světla a optiky. Tubus lékař zavádí opatrně močovou trubicí do močového měchýře. Na volný konec nasadí optiku nebo vnitřní kameru, aby mohl vyšetřovaný prostor prohlížet. Pokud je třeba, je možné zavést tubusem malé nástroje a odebrat vzorky, které se následně posílají k dalšímu, tzv. histologickému vyšetření. Toto vyšetření odebrané tkáně nám ukáže, zda je onemocnění tkáně zhoubné nebo ne, případně o jaký typ onemocnění se jedná.

• Vyšetření, které trvá asi 15 minut, se provádí buď v poloze na zádech, nebo v tzv. gynekologické poloze, to znamená vleže na zádech, s nohama pokrčenýma v kolenou a zvednutýma na opěrách.

• Aby cystoskopické vyšetření nebylo bolestivé, lékař nanese na tubus, který bude zavádět přes zevní ústí močové trubice do močového měchýře, znecitlivující gel. Proto při zavádění můžete cítit chladivý pocit. U žen je zavedení nástroje zpravidla jednoduché, protože jejich močová trubice je velmi krátká. U mužů mohou nastat při zavádění problémy v případě, že močová trubice je v některém místě zúžená.

• Po zavedení tubusu se močový měchýř naplní sterilní tekutinou, aby se dobře rozvinul a mohl být prohlédnut. Poté lékař pomocí optiky prohlíží stěny močového měchýře. V případě podezřelého nálezu může lékař z problematického místa odebrat vzorek tkáně, a to tak, že tubusem prostrčí malé nástroje a odebere kousek tkáně, kterou pošle k dalšímu vyšetření. Odebrání vzorku není bolestivé.

• Lékař podle vyšetření stanoví termín výkonu. Podrobné informace včetně přípravy na výkon obdržíte v tištěné formě. Výkon provádíme ambulantně na zákrokovém sále v místním znecitlivění. Pro snížení obav nebo úzkosti z výkonu můžete využít inhalační anestezii anestetickým plynem.

PŘÍPRAVA

​Vyšetření nevyžaduje zvláštní přípravu. Můžete normálně jíst, pít a užívat Vaše léky. Těsně před vyšetřením se vymočíte. U žen nesmí být provedena cystoskopie v období menstruace.

PO VÝKONU

Můžete normálně jíst, pít a vykonávat běžnou denní činnost. Po cystoskopickém vyšetření můžete mít při močení pocit pálení či řezání a krev v moči. V den výkonu je možná zvýšená teplota. Tyto potíže spontánně vymizí během 1-2 dnů. Pokud potíže neustanou nebo se po vyšetření objeví zimnice, třesavka nebo zvýšená teplota, neprodleně nás kontaktujte. Po výkonu dodržujte 7 dnů zvýšený příjem tekutin a fyzické šetření.